Nyakunkon a jeges szezon, de ha nem is kszlnk versenyezni, akkor is jl jhet a szges gumi mghozz a tli csapatsokhoz. Mert nagy buli egy befagyott t jegn val motorozs az mr egyszer biztos, aki valaha is prblta azt most beleegyezen rzza a kobakjt. Ha megfelel mennyisg h esik, akkor kimerszkedhetnk vele az utcra is. Tavaly tlen egy havas parkolban sikerlt egy kis meglepetst okoznom a Zsigulis kollgknak, mgpedig azzal hogy hol kvlrl motoroztam krbe ket, vagy csak egyszeren ki kerltem az autkat fktvon. Persze ez nem az n gyessgemnek volt ksznhet s nem is a robogmban tombol lovaknak, hanem a szges-gumik tapadsnak a kemnyre autzott havon.
Ahhoz, hogy az ember nekilljon szges-gumit csinlni, szksg van egy pr dologra:
1, Nagy adag elszntsg, mert lesznek olyan mlypontok, ahol majd nem brod tovbb, tbb sebbl vrzel s abba akarod hagyni az egszet.
2, Egy j kls gumi, fontos, hogy j legyen mert a hasznlt abroncsbl erhats fellpsekor kifordulhatnak, elhajolhatnak a csavarok. Prblj meg olyan gumit vlasztani, amin a lehet legkevesebb minta van s semmikppen, ismtlem semmikppen ne prblj „ballonos” btyks gumibl szges gumit varzsolni n megprbltam nem rszletezem, az ellensgemnek se kvnom azokat a bonyodalmakat amiket okoztam magamnak!
3, Egy rgi hasznlt kls, mert ennek a futfellett levgva kapunk egy j ers gumi rteget, amit majd a bels s a mr kicsavarozott kls kz fogunk tenni.
4, Bels gumi, ennek hasznlata a hagyomnyos mdon trtnik.
5, Kb 300 db Acl Facsavar 2,5 cm vagy 3 cm hosszak, ennyi kell egy kerkbe.
6, Egy-kt j haver, aki segt amikor mr nem brja a kezed.
Na ha ezek a hozzvalk nem hibznak, akkor neki llhatunk a nagy mveletnek. Az a legjobb, ha van valamilyen kismret akkus csavarteker szerkezetnk, szpen egyenknt haladunk belrl kifel frva a csavarokat. Vigyzzunk arra, hogy a futfellet legszlbe ne frjunk, mert esetleg nem fog befrni a kerk a helyre, az utlag leflexelt csavar pedig nem sokat fog rni, meg azt a rszt gy sem fogjuk kihasznlni. Trekedjnk az elrendezsnl arra, hogy a kanyarodsnl legyen elg tapadsunk, az egyenesben kevesebb csavarra van szksgnk mint a kanyarokban.
Ha kszen vagyunk a „kicsavarozssal” s a kereknk mr egy sndisznra jobban hasonlt, mint egy robog abroncsra akkor beillesztjk a mr elzekben kivgott abroncs futfellett. Knnyebb tehetjk ezt a mveletet, ha beszappanozzuk a beilleszteni kvnt gumi darabot. Ezzel az eljrssal az abroncsunk tulajdonsgai alapjban vltoztak meg, ha otthon szoktunk gumit cserlni, kszljnk fel arra, hogy ez most nem fog olyan knnyen menni, mert szges-gumink merev s ez ltal nagyon nehz feltenni a felnire. A legjobb, ha elvisszk a legkzelebbi gumis mhelybe, ott a gumis hlynek nz minket, majd kicsit vonakodva, felpattintja neknk a kvnt gumit a helyre a gpvel.
Ha ez is meg van, akkor kszen is vagyunk a szges-gumival!
Tovbbi tancsok:
- Az els kerk s a hts kerk csavar mennyisge s mrete eltr is lehet, tapasztalt jegesek arra esksznek, hogy az els kerkbe hosszabb csavarokat tesznek s ritkbban, mint a htsba.
- Aki szeretn magt megkmlni e mveletek bosszsgaitl, az vehet kszen is szges kerekeket, nagy tapasztalattal rendelkez motorosoktl Pl: Adorjn Zollyktl Debrecenben, vagy Lovas Jnostl Budapesten, az elrhetsgkrt rj e-mailt : tuning@robogoracing.hu
|